Oppsigelse ved negativ omtale av bedriften

Oppsigelse ved negativ omtale av bedriften

I arbeidslivet er det en gjensidig forventning om lojalitet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Arbeidstakers ytringsfrihet er grunnlovsbeskyttet, men det er viktig å balansere denne retten med lojalitetsplikten overfor arbeidsgiveren. Negative uttalelser om arbeidsgiveren kan få   konsekvenser for arbeidsgiver, avhengig av kontekst og innhold i ytringene, og i hvilke fora ytringene fremføres. Arbeidstakers brudd på lojalitetsplikten ved negative ytringer kan føre til grunnlag for sanksjoner fra arbeidsgiver, herunder oppsigelse. Slike reaksjoner krever saklig grunnlag og forutsetter forsvarlig saksbehandling fra arbeidsgivers side. Er din bedrift forberedt på å håndtere denne typen forhold? Ta kontakt med oss dersom dette er problemstillinger din bedrift står overfor. 

Codex Advokat
09/10/2024

Hva betyr lojalitetsplikten?

Arbeidstakers lojalitetsplikt er ikke lovfestet, verken i arbeidsmiljøloven eller i tilknyttet lovgivning, men er et ulovfestet prinsipp som springer ut av det tillitsforhold som er nødvendig i et arbeidsforhold. Den innebærer blant annet at arbeidstaker skal fremme arbeidsgivers interesser fremfor sine egne og avstå fra handlinger som kan skade arbeidsgiveren, herunder skal arbeidstaker ikke snakke nedsettende om sin arbeidsgiver. 

Brudd på lojalitetsplikten kan føre til ulike sanksjoner avhengig av hvor grovt pliktbruddet er. Som arbeidsgiver må du derfor i hvert enkelt tilfelle foreta en vurdering av hva som har skjedd og hva som eventuelt er en riktig reaksjon. 

Når arbeidstaker omtaler bedriften på en negativ måte

Negativ omtale fra en arbeidstaker om bedriften han eller hun arbeider for, kan være svært alvorlig for arbeidsgiver. Dersom arbeidstakeren snakker negativt om bedriften internt kan det være med på å skape usikkerhet i bedriften og i verste fall føre til at noen slutter. Det kan også skade arbeidsmiljøet ettersom slik omtale kan skape splid på arbeidsplassen. 

Dersom en arbeidstaker omtaler bedriften på en negativ måte til andre utenfor bedriften, kan skaden bli enda større. En slik negativ omtale kan være med på å sverte bedriften, både blant kunder og potensielle kunder. 

Det kan også gjøre at potensielle arbeidstakere ikke vil arbeide for bedriften begrunnet i det de har blitt fortalt. Slike omstendigheter kan være alvorlig for virksomheten, både økonomisk og med tanke på omdømme. 

Konsekvenser av brudd på lojalitetsplikten - grunnlag for oppsigelse?

Dersom en arbeidstaker bryter lojalitetsplikten, kan det alene være grunnlag for oppsigelse. 

Vilkårene for når et arbeidsforhold kan avsluttes er hovedsakelig regulert i arbeidsmiljøloven § 15-7 og bestemmelsen krever at en oppsigelse er saklig begrunnet. Hvorvidt det foreligger saklig grunnlag med utgangspunkt i at arbeidstaker har omtalt bedriften på en negativ måte, vil bero på en helhetsvurdering. 

I vurderingen må arbeidsgiver blant annet se på hvem arbeidstakeren har uttalt seg til, hva som er blitt sagt, hvilken posisjon arbeidstakeren har i organisasjonen og om det eventuelt har oppstått noen virkninger av den negative omtalen. Det er ikke et vilkår for oppsigelse at arbeidsgiveren faktisk har blitt rammet av arbeidstakerens handlinger. Det kan i mange tilfeller være nok at handlingen er egnet til å skade bedriften. Samtidig må ytringer fra arbeidstakere vurderes opp imot den mer generelle ytringsfriheten. Arbeidstakers lojalitetsplikt beskytter bare mot ytringer som på en illojal måte skader eller kan skade arbeidsgivers interesser. 

Videre er det viktig at arbeidsgiver følger de vanlige reglene om god saksbehandling, inkludert å drøfte saken med arbeidstakeren på forhånd og å foreta en interesseavveining mellom bedriftens interesser og behov, og hvordan en oppsigelse vil kunne ramme arbeidstakeren. Arbeidstakere som mener seg usaklig oppsagt, har rett til å kreve forhandlinger og kan starte rettslig prosess for domstolene med krav om erstatning dersom de mener det er grunnlag for det. Dette kan bli ressurskrevende for arbeidsgiver.  

Trenger du juridisk bistand?

Arbeidsgiver? Slik hjelper vi deg:  

Vurdering om du har grunnlag for oppsigelse/avskjed av arbeidstaker(e) 

  • Bistand med saksbehandlingen under oppsigelse 
  • Bistand i forbindelse med gjennomføring av drøftelsesmøte og/eller forhandlingsmøte 
  • Dialog og forhandlinger med arbeidstaker 
  • Prosess for domstolene 

Arbeidstaker? Slik hjelper vi deg:

  • Vurdering av grunnlaget for oppsigelse/avskjed 
  • Bistand i forbindelse med drøftelsesmøte og/eller forhandlingsmøte 
  • Dialog og forhandlinger med arbeidsgiver 
  • Prosess for domstolene 

Vi bistår klienter over hele landet.

Marte Nesje Banner-bilde

Vi bistår deg ved spørsmål om arbeidsrett

I arbeidslivet dukker det stadig opp problemstillinger som må håndteres individuelt og på riktig måte. Ved riktig håndtering kan man som arbeidsgiver unngå ressurskrevende og kostbare tvister. Våre advokater har erfaring med de fleste arbeidsrettslige problemstillinger.
Våre advokater