• Hovedside>
  • Varsling og varslingsrutiner – Arbeidsmiljølovens regler

Varsling og varslingsrutiner – Arbeidsmiljølovens regler

To menn sitter og diskuterer ved et bord. Foto

Få kontroll på selskapets varslingsrutiner og varslingssaker. Gode varslingsrutiner er viktig. Mange synes det er vanskelig å etablere gode rutiner, som også ivaretar de ansattes personvern ved mottak av varsel og annen sensitiv informasjon. 

Av Marte Nesje
02/08/2024

Hva er varsling?

Arbeidsmiljøloven har egne regler om varsling. Alle ansatte har rett og krav på å kunne si ifra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen.  

Arbeidsmiljølovens regler om varsling gjelder for et bredt spekter av saker, som for eksempel:  

  • brudd på rettsregler, 
  • brudd på skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten eller 
  • brudd på etiske normer, som det er bred tilslutning til i samfunnet 

Mange assosierer varsling med seksuell trakassering, mobbing eller annet som har med arbeidsmiljøet å gjøre. Men varsling omfatter mye mer. For eksempel brudd på HMS-regler, som kan medføre fare for liv, helse, miljø og/eller klima, myndighetsmisbruk eller brudd på personopplysningssikkerheten. 

Håndtering av varsel - Codex Varslingstjeneste

Marte nesje 2020

Varslingstjeneste med god sikkerhet

Mange synes det er vanskelig å utarbeide gode varslingsrutiner og etablere gode rutiner for mottak og undersøkelse av et innkommet varsel.

En digital varslingstjeneste kan bidra til at virksomheten får et enklere system for håndtering av varslingssaker, som samtidig ivaretar de ansattes personvern.

Lurer du på om dette kan være noe for ditt selskap?

Bestill en demo

Hvorfor ha en ekstern varslingstjeneste?

Ved å bruke en ekstern varslingstjeneste, sikrer arbeidsgiver habiliteten til den eller de som mottar varselet.  

Det kan også sikre en bedre vurdering av varselet som har kommet inn. For eksempel om forholdet er omfattet av arbeidsmiljølovens regler om varsling eller ikke. 

Videre kan det bidra til å skape en tillit hos de ansatte, som er av betydning for selskapets omdømme. 

Last ned: Sjekkliste for varslingsrutiner

Codex støtter arbeidsgivere i varslingsprosessen

Vi tilbyr følgende tjenester for å sikre intern kontroll: 

  • Hjelp til å etablere, drifte og administrere en brukervennlig varslingstjeneste 
  • Gjennomgang og utarbeidelse av varslingsrutiner 
  • Tilpasse allerede eksisterende varslingsrutiner i henhold til de nye reglene 
  • Være virksomhetens kontaktperson ved varsling og følge opp varsler 
  • Bistå med granksningsarbeid 
  • Gjennomføre selskapskontroll, med innslag av gransking 
  • Utrede sak som er mottatt som et varsel 
  • Undersøke om det objektivt sett foreligger regelbrudd 
  • Å vurdere hvilke tiltak som kan bidra til å forhindre uheldige forhold i fremtiden 
  • Å holde kurs for bedriften om varsling 

Rutiner og nye regler for varsling

Alle virksomheter med fem ansatte eller flere, plikter å ha varslingsrutiner. 

Varslingsreglene skal sikre at virksomhetene har klare rutiner. Formålet er å sørge for bedre og raskere behandling av varsler, samt å medvirke til at kritikkverdige forhold opphører på et tidlig stadium. 

Er du usikker på om selskapet ditt har varslingsrutiner på plass eller om varslingsrutinene er gode nok? Da er dette en god anledning til å evaluere varslingsrutinene med en ekstern advokat. Inkluder også de ansatte og eventuelt tillitsvalgte. 

Hva er formålet med varsling?

Varsling er et godt instrument for å forebygge, samt avdekke og opphøre lovbrudd, korrupsjon eller annen uakseptabel adferd. Det er derfor i selskapets interesse å motta informasjon, som gir mulighet til å undersøke og avdekke eventuelle lovbrudd eller uakseptabel adferd. 

Formålet med varslingsreglene er å legge til rette for at flere varsler, da det blir ansett å være et samfunnsgode at arbeidstakere som opplever kritikkverdige forhold på jobben varsler. 

Varslingsreglene gir arbeidsgiver en aktivitetsplikt ved mottak av et varsel. Det betyr at arbeidsgiver ikke kan forholde seg passiv hvis det blir mottatt et varsel om kritikkverdige forhold i selskapet. Med gode varslingsrutiner og et godt saksbehandlingssystem, vil selskapet være bedre rustet til å ta imot og håndtere innkommende varslingssaker. 

Les mer om: Etiske retningslinjer og korrupsjon

Varsling og ytringsfrihet

Hovedregelen er at alle har ytringsfrihet. Dette er en rettighet som står sterkt, og som er forankret i Grunnloven. 

Reglene om varsling er en "videreutvikling" av ytringsfriheten. Da alle har ytringsfrihet, følger retten til å varsle av dette utgangspunktet. Arbeidsmiljøloven setter likevel noen begrensninger for hvor langt en ansatt kan gå når det skal varsles om noe.

Kritikkverdige forhold

Arbeidsmiljøloven gir beskyttelse til varslere, når det blir varslet om «kritikkverdige forhold».  

Hva som menes med kritikkverdige forhold følger av arbeidsmiljølovens regler. Begrepet «kritikkverdige forhold» er definert som:  

«forhold som er i strid med rettsregler, skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet …» 

Eksempler på kritikkverdige forholde kan være korrupsjon, økonomisk kriminalitet, myndighetsmisbruk, uforsvarlig arbeidsmiljø eller brudd på personopplysningssikkerheten mv. 

Hva er ikke kritikkverdige forhold?

Ikke alle ytringer regnes som kritikkverdige forhold. Det betyr at ikke alle ytringer gir en som varsler det samme vernet som når det blir varslet om et kritikkverdig forhold.  

Eksempler på ytringer, som i utgangspunktet ikke regnes som varsling etter arbeidsmiljølovens regler, er forhold som kun gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold, som misnøye med egen lønn, stilling, arbeidstid ol. 

Det kan være vanskelig å vurdere om en ytring er omfattet av reglene om varsling eller ikke. For de selskapene som har varslingstjeneste gjennom et advokatselskap, kan advokaten ta førstegangsvurderingen om et innkommet varsel bør undersøkes etter varslingsreglene eller om varselet kan avsluttes uten videre undersøkelser. 

Hvem kan varsle?

Både arbeidstakere og innleide arbeidstaker, har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers eller innleierens virksomhet. 

EU vedtok i 2019 et Varslingsdirektiv, som utvider kretsen ytterligere til blant annet å omfatte: 

  • jobbsøkere, 
  • tidligere ansate, 
  • aksjonærer, 
  • selvstendige oppdragstakere og 
  • personer som jobber hos underleverandører eller ander kontraktsparter 

Vernet mot gjengjeldelse er også utvidet til å omfatte personer med nær tilknytning til varsleren. For eksempel varslerens kolleger, familie, venner, juridiske enheter som varsleren eier eller jobber for mv. 

Hvilken betydning får EUs Varslingsdirektiv for norske selskaper?

EUs Varslingsdirektiv ble vedtatt av EU i oktober 2019.  

Varslingsdirektivet er til behandling hos Justis- og beredskapsdepartementet, som arbeider med å vurdere om og hvordan Varslingsdirektivet skal gjennomføres i norsk rett.  

Vår vurdering er at direktivet sannsynligvis blir gjennomført som norsk lov.  

For norske selskaper betyr dette at man må gjennomgå varslingsrutinene og sjekke at de er i tråd med regelverket, som sannsynligvis vil bli en del av norsk rett. Dette gjelder særlig krav til hvem som kan varsle, frister for saksbehandling og krav til taushetsplikt, anonymitet og konfidensialitet. 

Codex tilbyr en digital varslingstjeneste, som hjelper norske selskaper å overholde EU-reglene i henhold til Varslingsdirektivet. 

Hvilke regler gjelder for varsling?

Det følger av arbeidsmiljølovens regler at arbeidstakers varsling må være forsvarlig. 

Et varsel vil være forsvarlig, dersom arbeidstaker:  

  • Varsler internt til arbeidsgiver eller en representant for arbeidsgiver, 
  • Varsler i samsvar med virksomhetens rutiner for varsling, 
  • Varsler i samsvar med varslingsplikt, eller 
  • Varsler via verneombud, tillitsvalgt eller advokat. 

Det er også forsvarlig dersom arbeidstaker varsler eksternt til en offentlig tilsynsmyndighet eller en annen offentlig myndighet. 

Et eksternt varsel til media eller offentligheten for øvrig er også forsvarlig, dersom: 

  • Arbeidstaker er i aktsom god tro om innholdet i varselet, 
  • varselet gjelder kritikkverdige forhold som har allmenn interesse og 
  • arbeidstaker først har varslet internt, eller har grunn til å tro at intern varsling ikke vil være hensiktsmessig. 

Hvordan håndtere anonym varsling?

Arbeidstakere har rett til å varsle anonymt.  

Anonyme varsler gjør det ofte vanskelig for arbeidsgiver å undersøke varselet tilstrekkelig. Gode varslingssystemer bidrar til at arbeidsgiver kan håndtere og undersøke anonyme varsler på en bedre og enklere måte.  

Med Codex Varslingstjeneste er det mulig for arbeidsgiver å ta imot anonyme varsler, som er helt sikre og krypterte. Det er også mulig å kommunisere anonymt med varsleren gjennom varslingsplattformen. Dette sikrer arbeidsgiver bedre tilgang til informasjon og dokumentasjon når et varsel skal undersøkes. Samtidig sikrer arbeidsgiver at de ansattes personvern blir varetatt. 

Har arbeidsgiver undersøkelsesplikt ved varsling?

Arbeidsgiver plikter å sørge for at varselet blir tilstrekkelig undersøkt, innen rimelig tid. 

Hva som menes med rimelig tid er ikke nærmere klarlagt av lovgiver. Dette må vurderes konkret for hvert enkelt varsel. 

Hvor omfattende arbeidsgivers undersøkelsesplikt er, er avhengig av innholdet i varselet. 

Ofte kan det være lurt å rådføre seg med fagpersoner, slik som advokat, før man igangsetter undersøkelser. 

Hva er gransking?

Når et varsel blir mottatt, kan det undersøkes ved gransking. 

En gransking kan for eksempel være: 

  • Innhenting og undersøkelse av dokumentasjon på, og drøftelse av, om det foreligger mulige forsømmelser på et overordnet nivå, som retter kritikk mot den aktuelle virksomheten. 
  • Skaffe materiale som gjør arbeidsgiver i stand til å vurdere om ansvarsnormer er brutt. 
  • Gjennomføre selskapskontroll, med innslag av gransking. 
  • Utrede sak som er mottatt som et varsel. 
  • Innsamling av fakta. 
  • Undersøke om det objektivt sett foreligger regelbrudd. 
  • Vurdere hvilke tiltak som kan bidra til å forhindre uheldige forhold i fremtiden. 

Granskingsrapport

Undersøkelse av et varsel bør alltid avsluttes med en skriftlig vurdering og konklusjon.  

Ved ekstern gransking avsluttes det vanligvis med en skriftlig rapport. 

Granskningsrapporten bør inneholde: 

  • en beskrivelse av saksforholdet, 
  • en vurdering av saksforholdet sett i lys av oppdragsgivers mandat, samt 
  • en konklusjon og anbefaling av eventuelle tiltak 

Kan arbeidsgiver gjengjelde mot en som varsler?

Det er ikke lov å gjengjelde mot en arbeidstaker som varsler i samsvar med reglene i arbeidsmiljøloven kapittel 2 A. 

Eksempler på hva som kan være gjengjeldelse (ikke uttømmende): 

  • trusler,  
  • trakassering,  
  • usaklig forskjellsbehandling, 
  • advarsel,  
  • endring i arbeidsoppgaver, 
  • degradering, 
  • oppsigelse eller  
  • avskjed 

Brudd på reglene kan medføre at arbeidstaker har krav på oppreisning og erstatning.  

Det er viktig at arbeidsgiver sørger for at arbeidstaker som varsler, ikke utsettes for noen form for gjengjeldelse.

Les mer om: Varslingsrutiner: Slik sikrer du korrekt saksbehandling

Last ned: Sjekkliste for varslingsrutiner

Bli kjent med våre advokater i dag

Hva skjer når du tar kontakt med oss?

  • Du får en vurdering av behovet for advokatbistand.
  • Du får gode råd og juridisk støtte gjennom hele din sak.
  • Du får informasjon om hvilke rettigheter du har i din sak.

Dette lover vi deg

  • Du vil få ærlige og tydelige råd om muligheter, kostnader, risikoer og mulige resultater i din sak.
  • Du vil få bistand fra en dedikert og spesialisert advokat, som jobber sammen med deg for å oppnå et best mulig resultat.
  • Du vil få svar på alle dine spørsmål om arbeidsrett.
  • Dine interesser vil bli ivaretatt.
  • Du vil få en bekymring mindre.

Hvorfor bør du velge Codex Advokat?

  • Vi har bred erfaring innenfor arbeidsrettslige problemstillinger.
  • Vi er bistår deg uansett hvor i landet du befinner deg.
  • Vi er genuint interessert i å sørge for at våre klienter får en bekymring mindre.
  • Vi bistår deg som enten arbeidsgiver eller arbeidstaker, i prosesser for domstolene, i forhandlinger og ved behov for rene rådgivningstjenester.

Vi bistår klienter over hele landet.

Marte Nesje Banner-bilde

Vi bistår deg ved spørsmål om arbeidsrett

I arbeidslivet dukker det stadig opp problemstillinger som må håndteres individuelt og på riktig måte. Ved riktig håndtering kan man som arbeidsgiver unngå ressurskrevende og kostbare tvister. Våre advokater har erfaring med de fleste arbeidsrettslige problemstillinger.
Våre advokater